|
| | | | |
| | | | |
|
|
|
|
|
|
Podstawowe informacje
|
Autorzy: prof. dr Uwe Scharschmidt, Andreas W. Fischer.
Opracowanie wersji polskiej:
prof. dr hab. Tatiana Rongińska, prof. dr hab. Werner Gaida.  
 
Dokument (.doc) zawierający krótki opis testu.(zip - około
55 KB)
|
Obszar zastosowań
|
|
Narzędzie szczególnie przydatne w sferze rozwoju personelu, w poradnictwie zawodowym i akademickim a także w
profilaktyce
zdrowotnej. W związku z tym, że autorzy koncepcji narzędzia IPS szczególną wagę przywiązują do wymagań społeczno-komunikatywnych, zalecane jest stosowanie
metody w grupach zawodowych związanych z dużymi wymaganiami o charakterze psychospołecznym (stanowiska kierownicze, urzędnicy, nauczyciele, opiekunowie i
pielęgniarki oraz wszelkie zawody wymagające kontaktów interpersonalnych).
|
Konstrukcja kwestionariusza
|
Kwestionariusz składa się z opisu 15 sytuacji odnoszących się do sfery zachowań społeczno-komunikatywnych, sfery osiągnięć oraz sfery zachowań prozdrowotnych i
relaksacyjnych. Każdej sytuacji przyporządkowanych jest od 5 do 9 twierdzeń opisujących sposób zachowania się jednostki w danej sytuacji oraz jedno
twierdzenie służące samoocenie własnych reakcji osoby badanej w tej sytuacji. Osoba badana powinna wyobrazić sobie siebie w danej sytuacji, a następnie, dla
każdego z wyszczególnionych sposobów zachowania zaznaczyć w czterostopniowej skali, w jakim stopniu to zachowanie jej dotyczy. Po wyborze reakcji, w każdej
sytuacji następuje faza samooceny. Osoba badana powinna wybrać w pięciostopniowej skali, w jakim stopniu jest zadowolona lub niezadowolona ze
swoich reakcji w tej sytuacji.
|
Rzetelność
|
Analiza rzetelności kwestionariusza IPS zawierała ocenę podstawowych właściwości psychometrycznych skal testu. W pierwszej kolejności obliczono wartości średnie i odchylenia
standardowe i dokonano porównania z wartościami próby oryginalnej. Porównanie danych uzyskanych w grupie
polskiej z danymi oryginalnymi nie wykazało istotnych różnic w poszczególnych skalach kwestionariusza. Rzetelność badana metodą Alfa Cronbacha waha się między 0,61 a 0,93 co pozwala
wnioskować o wystarczającej spójności wewnętrznej skal kwestionariusza IPS.
|
Normalizacja
|
Kwestionariusz IPS został znormalizowany w procesie adaptacji do warunków polskich. Badania normalizacyjne przeprowadzono
na próbie N=586 osób. Uczestniczyły w tym osoby z wyższym wykształceniem, pracujące w zawodach wymagających stałych kontaktów interpersonalnych
w tym nauczyciele, wychowawcy, osoby na kierowniczych stanowiskach. Część próby normalizacyjnej składała się ze studentów i młodzieży
szkolnej. Charakterystykę próby normalizacyjnej polskiej przedstawiono w tabeli. W trakcie procedury normalizacyjnej były wykorzystane,
w celach porównawczych, wyniki oryginalnych badań normalizacyjnych (N=712).
Charakterystyka polskiej próby normalizacyjnej
|
Próba |
Liczba |
Płeć |
Wiek |
N |
% |
M |
K |
N |
% |
N |
% |
Ogólna |
568 |
100,0 |
254 44,7 |
314 55,3 |
18-59 |
Studenci i młodzież szkolna |
421 |
74,1 |
230 54,6 |
191 45,4 |
18-25 |
Nauczyciele i wychowawcy |
100 |
17,6 |
- |
100 100 |
29-45 |
Próba losowa * |
47 |
8,3 |
24 51,1 |
23 48,9 |
21-59 |
*Próba losowa obejmuje osoby pracujące na stanowiskach odpowiedzialnych, wymagających kontaktów z współpracownikami i klientami
swoich firm, są to osoby w większości z wyższym wykształceniem, głównie kierownicy zespołów projektowych w firmach informatycznych
i robiących projekty w zakresie budownictwa komunalnego, dróg i mostów, prawnicy, menadżerowie firm farmaceutycznych.
|
Sposób przeprowadzenia testu. Ocena wyników
|
Badanie testowe może być przeprowadzone w klasycznej wersji "papier-ołówek", a także przy zastosowaniu specjalnego programu komputerowego.
Arkusz testowy zawiera piętnaście różnych życiowych sytuacji przyporządkowanych trzem sferom zachowań: społeczno-komunikacyjnej, zadaniowej
i zdrowotno-relaksacyjnej. W każdej z analizowanych sytuacji istnieje możliwość wyboru spośród różnych reakcji, które osoba badana ocenia
i następnie wybiera jedną z nich według skali 4-stopniowej: 4-trafne; 3-raczej trafne; 2-raczej nietrafne; 1-nietrafne.
Po oszacowaniu własnych reakcji respondent dokonuje jeszcze jednej oceny, a mianowicie odpowiada na pytanie: "W jakim
stopniu jestem zadowolony bądź niezadowolony z moich reakcji w danej sytuacji?". Służy temu skala 5-stopniowa.
Ocena wyników oprócz standardowego porównania z normami opiera się na porównaniu z profilami referencyjnymi. Profile te
określają typowe sposoby zachowań w danej sferze. Dla każdej ze sfer wyznaczono 5 do 6 profili referencyjnych. Program
komputerowy zapewnia zarówno policzenie skal wraz z porównaniem normami jak
również automatyczne wykreślenie profili. Dodatkowo generowana jest tabela
zawierająca prawdopodobieństwa, z jakimi dana osoba przynależy do każdego
z profili referencyjnych.
|
Skale
|
-
A Sfera zachowań społeczno-komunikatywnych
A1 | Aktywność w znanych sytuacjach komunikatywnych |
A2 | Pewność siebie w sytuacjach wymagań komunikatywnych |
A3 | Tendencja do konfrontacji w sytuacjach konfliktów społecznych |
A4 | Siła przebicia w roli kierowniczej (Sytuacje 9 i 12/5 pytania) |
A5 | Uwzględnienie innych w sytuacji odpowiedzialności społecznej |
A6 | Wrażliwość na sytuacje frustracji |
-
B Sfera osiągnięć
B1 | Zaangażowanie w sytuacjach wysokich wymagań |
B2 | Tendencja do sztywności w sytuacjach zmieniających się |
B3 | Stabilność w sytuacjach stresowych |
B4 | Pewność siebie w sytuacjach wymagań egzaminacyjnych |
B5 | Gotowość do podejmowania ryzyka i dążenie do kariery zawodowej w sytuacji trudnych zadań zawodowych |
B6 | Optymizm wobec codziennych wymagań |
-
C Sfera zachowań zdrowotnych i relaksacyjnych
C1 | Zdolność do odprężenia po godzinach pracy |
C2 | Czynny tryb zachowań w czasie wolnym |
C3 | Profilaktyka zdrowia w przypadku sygnałów ostrzegawczych |
-
Samoocena
ZA | Zadowolenie z zachowań w sferze społeczno-komunikatywnej |
ZB | Zadowolenie ze sfery osiągnięć |
ZC | Zadowolenie z zachowań zdrowotnych i relaksacyjnych. |
|
|
|
|
| | | | |
| | | | |
|